درباره همایش
مقدمه
شهر Ùˆ شهرنشینی ØŒ امروزه از مهمترین موضوعات اجتماعی است Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ تواند عناصر Ùرهنگی Ùˆ کلیه ÛŒ Ùرایند های ناشی از تاثیر انسان Ùˆ Ù…Øیط پیرامون او را دستخوش تغییر Ùˆ تØول قرار دهد. شهر Ù…Ùهومی مدنی دارد. Ùˆ ساخت مدنیت Ùˆ الگوهای توسعه شهری نیازمند رجوع به منابع دینی نظر یه پردازی، الهام از گذشته Ùˆ داشته Ùˆ پیشینه ÛŒ تاریخی Ùˆ متناسب سازی آن با نیازهای پیچیده Ùˆ گوناگون انسان معاصر است .
عنوان " شهر اسلامی " برخاسته از یک ضرورت Ùˆ نیاز استراتژیک است. ساختن شهرها ØŒ Ù†Øوه اداره آن Ùˆ تعامل انسانها با یکدیگر در منظر اسلام یک مجموعه واØد، پویا، هماهنگ Ùˆ معناداری است Ú©Ù‡ غایت آن رشد Ùˆ تعالی انسان Ùˆ پیدایش زیستگاهی است بر اساس Ùطرت Ùˆ در خدمت Ø´Ú©ÙˆÙایی انسانها.
شهر، موجود زنده ای است Ú©Ù‡ چنانچه از یک الگو Ùˆ روش واØد Ùˆ سالم در Øرکت رو به رشد خود تبعیت نکند، ناهمگونی Ùˆ ناسازگاری Ùˆ گسست عناصر تشکیل دهنده آن Ùˆ نیز ارتباطات متکثر انسانها، آرامش Ùˆ بهداشت روانی را مختل Ùˆ صØنه اجتماع را Ù…ØÙ„ÛŒ برای تنازع Ùˆ آشÙتگی قرار داده Ùˆ کارکردها Ùˆ نقش های مختل٠اجتماعی را کند Ùˆ متزلزل Ù…ÛŒ سازد.
ویژگیهای شهر اسلامی، همان ویژگیهایی است Ú©Ù‡ عقلاء Ùˆ اندیشمندان برای یک شهر آرمانی متصور هستند اندیشه شهر اسلامی، اندیشه جدیدی نیست Ùˆ پیامبر اکرم بسیاری از آن قسمت از مباØØ« شهر اسلامی Ú©Ù‡ مربوط به اخلاق شهروندان Ùˆ Øقوق مردم Ùˆ تکالی٠آنها Ù…ÛŒ باشد را بر اساس آیات قرآن کریم Ùˆ اهدا٠اسلام عزیز بیان کرده Ùˆ بخش زیادی از آن را در Ùرصت اندک Øکومت خود اجرا نمود.
بی Ø´Ú© اگر اندیشمندان Ùˆ بزرگانی چون ارسطو، ابو نصرÙارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، خواجه نظام الملک ابن خلدون Ùˆ غیره در آثار Ùˆ اÙکار خود، اتوپیا یا مدینه Ùاضله را جستجو کرده Ùˆ Ù…Ø·Ù…Ø Ù†Ø¸Ø± قرار داده اند. بخشی از آن ناظر به ظرÙیت وجودی آن در اعتقادات اسلامی Ùˆ بخشی دیگر گمشده ای بوده است Ú©Ù‡ هر زمان Ùˆ هرمکانی انسانها به دنبال آن بوده اند.
اگر از تØقق شهر اسلامی سخن به میان آمده است صرÙاً یک ایده پردازی Ùˆ آرمانی دست نیاÙتنی Ùˆ یا برداشتی جامد Ùˆ غیر واقعی از اسلام نیست.
شهر اسلامی شهری نیست Ú©Ù‡ قط نمادهای مذهبی در آن رخ بنماید Ùˆ دستاوردهای بشر به ویژه در بخش صنعت به Øاشیه رانده شود Ùˆ به سنت صر٠بازگشت شود.
شهر اسلامی به دنبال انتظام Ùˆ تعادل بین مجموعه عناصر تشکیل دهنده جامعه شهری Ùˆ ایجاد توازن Ùˆ هماهنگی در عموم ساختارها، رÙتارها Ùˆ کنش ها Ùˆ واکنشهای اÙراد Ùˆ سامانه های شهری است تا در سایه تعالیم آسمانی، آرامش Ùˆ آسایش توام با تسخیر طبیعت Ùˆ Ø´Ú©ÙˆÙاترین شهروندان را در زیستگاهی آباد Ùˆ خدا Ù…Øور تربیت نماید.
اسلام دکترین زندگی و آزادگی است و جامعه سازی و تمدن پردازی در ذیل آموزه های دینی ، رسالت سترگی است که دست کم چندین دهه کار مستمر نظری و عملی می طلبد.
Ùˆ در این میان مهندسی شهر اسلامی جز به تعاون همه متÙکران مسلمان Ùˆ نهادهای علمی Ùˆ Ùرهنگی در کلیه علوم Ùˆ Ùنون Ùˆ صنایع Ùˆ تنظیم Ùˆ تصویب مصوبات قانونی Ùˆ عزم دولت ها در اجرای آنها به ثمر نخواهد نشست.
در طول قرون گذشته در معماری Ùˆ شهرسازی Ùˆ در پرورش عالمان Ùˆ اندیشمندان Ùˆ عینیت بخشیدن به بخشی از آرمانهای اسلامی Ú¯ÙˆÛŒ سبقت را از سایر شهرها ربوده است Ùˆ بسا پیش قراول کاروان هنر Ùˆ معماری Ùˆ مکتب ساز Ø·Ø±Ø Ùˆ نقش Ùˆ رنگ در اروپا Ùˆ آسیا Ùˆ منشا Ø¢Ùرینش های ادبی ØŒ هنری، علمی Ùˆ معماری Ùˆ شهرسازی گشته است.
بی Ø´Ú© وجود این همه ظرÙیت های بالقوه به عنوان سرمایه های اجتماعی، این شهر را به عنوان پایلوت جهت تØقق شهر اسلامی تبدیل نموده است Ùˆ شاید علت مصوبه هیات Ù…Øترم دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد دبیرخانه دائمی معماری اسلامی در شهر اصÙهان عظمت Ùˆ وسعت نمایش اندیشه Ùˆ تÙکر اسلامی در معماری Ùˆ شهرسازی این کلانشهر است.
از طرÙÛŒ سیاستهای Ú©Ù„ÛŒ ابلاغی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی کشور از طر٠مقام معظم رهبری به دولت Ú©Ù‡ عنوان Ù…ÛŒ دارد: هویت بخشی به سیمای شهر Ùˆ روستا Ùˆ باز Ø¢Ùرینی Ùˆ روز آمد سازی معماری ایرانی – اسلامی باید یکی از شاخصه های برنامه پنجم توسعه باشد. شهرداریها Ùˆ استانداریها را مکل٠به پیگیری مطالبات معظم له کرده است.
ضرورت مسئله
هرچند Ù…Ùهوم شهر ایرانی- اسلامی با تعابیر Ùˆ اصطلاØات مختلÙÛŒ به مناسبتها Ùˆ در قالبهاي گوناگون مورد تأکید Ùˆ استÙاده متÙکران، صاØب نظران، مدیران شهری Ùˆ مسئولان کشوری بوده، اما هنوز نتیجه Ùˆ ماØصل دقیق Ùˆ مدونی از آن دیده نشده است. این در Øالی است Ú©Ù‡ همواره در اسناد Ùˆ برنامههایی مانند مقررات شهرسازي Ùˆ معماري، برنامههای توسعه، سند چشم انداز، برنامههای پنج ساله شهرداری Ùˆ ... در راستای اجرایی Ùˆ عینی کردن Ù…Ùاهیم Ùˆ مصادیق آن بر تهیه Ùˆ تدوین اصول Ùˆ ضوابطی بر اساس معیارها Ùˆ ارزشهای اسلامی با هد٠رشد Ùˆ اعتلای معماری Ùˆ شهرسازی اسلامی Ùˆ ایرانی تأکید شده است. اما این تأکیدها Ùˆ تذکرها، چندان نتیجهبخش نبوده است، چرا Ú©Ù‡ پس از اندک زمانی، یا به سهولت به Ùراموشی سپرده شده Ùˆ کوششی در جهت نیل بدان اهدا٠صورت نپذیرÙته Ùˆ یا این Ú©Ù‡ پاسخها Ùˆ راهکارهای ناقص Ùˆ بعضاً ناصØÛŒØÛŒ بدان داده شده Ú©Ù‡ اصل مسئله را مخدوش ساخته Ùˆ در نهایت ضوابط Ùˆ ارزشهای مشخص Ùˆ تعری٠شدهای به وجود نیامده است.
Ùقدان اصول Ùˆ تعاری٠مذکور Ùˆ روند رو به رشد توسعه شهرها، باعث شده این Ù…Ùاهیم با نوعی سطØÛŒ نگری Ùˆ ساده اندیشی مواجه شود Ùˆ در نتیجه نگاه «Ø§ÛŒØ³ØªØ§»ØŒ «ØªØ§Ø±ÛŒØ®ÛŒ» Ùˆ «ØªÙ‚دیس گرایانه» به Ù…Ùهوم شهر اسلامی در کنار تÙکرات مدرن وارداتی در پهنة سرزمینهای اسلامی آثار Ùˆ نتایج سوء Ùˆ زیانباری به همراه داشته است.
لذا برای تعری٠و تبیین، جلوههاي Ùرهنگ Ùˆ اندیشه اسلامی در شهرهای ایرانی، انجام پژوهشهای علمی، برگزاری کارگاههای تخصصی، همایشها Ùˆ نشستهای علمی بسیار ضروری است Ùˆ میتواند دستاوردها Ùˆ راهکارهای تأثیرگذاری برای تØقق Ù…Ùاهیم دینی در توسعه شهرها به همراه داشته باشد.
اهداÙ
· تبیین Ù…Ùهوم شهر ايراني Ù€ اسلامي در دنياي معاصر
· هم اندیشی جهت تدوین پيش نويس منشور شهر ايراني Ù€ اسلامي
· ارائه آخرين یاÙتهها Ùˆ دستاوردهای اجرایی Ùˆ کاربردی در اØداث نوشهرهای ايراني